Na osnovu člana 14. stav 1. tačka 1) Zakona o Narodnoj banci Srbije („Službeni glasnik RS”, br. 72/03, 55/04, 85/05 – dr. zakon, 44/10, 76/12, 106/12, 14/15, 40/15 – odluka US, 44/18 i 19/25),
Izvršni odbor Narodne banke Srbije donosi
|
ODLUKU o utvrđivanju Programa monetarne politike Narodne banke Srbije u 2026. godini |
1. Utvrđuje se Program monetarne politike Narodne banke Srbije u 2026. godini, koji je sastavni deo ove odluke.
2. Ova odluka objavljuje se u „Službenom glasniku Republike Srbije” i stupa na snagu 1. januara 2026. godine.
IO NBS broj 108
U Beogradu, 11. decembra 2025. godine
Predsedavajuća
Izvršnog odbora Narodne banke Srbije
guverner
Narodne banke Srbije,
dr Jorgovanka Tabaković, s.r.
PROGRAM
MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2026. GODINI
1. U skladu sa Zakonom o Narodnoj banci Srbije, osnovni cilj Narodne banke Srbije jeste postizanje i održavanje stabilnosti cena. Ne dovodeći u pitanje ostvarenje tog cilja, Narodna banka Srbije doprinosi očuvanju i jačanju stabilnosti finansijskog sistema i održivom ekonomskom rastu.
2. Cilj monetarne politike Narodne banke Srbije definisan je numerički kao godišnja procentualna promena indeksa potrošačkih cena u visini 3,0%, uz dozvoljeno odstupanje od ± 1,5 p. p., a u saradnji s Vladom Republike Srbije utvrđen je na ovom nivou do kraja 2028. godine1. Očuvanjem cenovne stabilnosti u srednjem roku, Narodna banka Srbije doprinosi unapređenju poslovnog i investicionog okruženja, a time i jačanju konkurentnosti naše privrede, rastu zaposlenosti i povećanju standarda naših građana. Takođe, niska i stabilna inflacija u srednjem roku doprinosi i većoj upotrebi dinara u domaćem finansijskom sistemu, što, pored povećanja efikasnosti monetarne politike, dovodi i do smanjenja izloženosti ekonomskih subjekata deviznom riziku.
3. Narodna banka Srbije će radi ostvarenja utvrđenog cilja za inflaciju koristiti raspoložive instrumente monetarne politike u okviru režima ciljanja inflacije, koji formalno primenjuje od 2009. godine. Pri donošenju odluka o monetarnoj politici, procenjivaće se priroda i intenzitet uticaja domaćih i međunarodnih faktora, uključujući i posledice klimatskih promena na inflaciju. U skladu s tim, Narodna banka Srbije zadržaće neophodnu fleksibilnost u reakcijama i izboru instrumenata kako bi obezbedila efikasno funkcionisanje transmisionog mehanizma monetarne politike i stabilnost cena u srednjem roku, uz istovremeno očuvanje ukupne makroekonomske i finansijske stabilnosti.
4. Osnovni instrument monetarne politike ostaje referentna kamatna stopa, koja predstavlja najvišu kamatnu stopu po kojoj Narodna banka Srbije može da povlači viškove dinarske likvidnosti bankarskog sektora putem glavnih operacija na otvorenom tržištu – jednonedeljnih reverznih repo operacija. Pritom, zahvaljujući obavljanju repo aukcija po metodu varijabilne višestruke kamatne stope, Narodna banka Srbije utvrđivanjem iznosa
––––––––––––––
1 Memorandum Narodne banke Srbije o ciljanim stopama inflacije do 2028. godine, usvojen na sednici Izvršnog odbora Narodne banke Srbije od 11. decembra 2025. godine.
likvidnosti koji želi da povuče i posrednim uticajem na visinu prosečne ponderisane repo stope može da prilagodi monetarne uslove i između sednica Izvršnog odbora Narodne banke Srbije, bez promene osnovnih kamatnih stopa – čime je omogućena fleksibilnost u sprovođenju monetarne politike.
5. Narodna banka Srbije politikom obavezne rezerve doprinosi regulisanju nivoa likvidnosti bankarskog sektora. Pored toga, obavezna rezerva služi i kao makroprudencijalni instrument kojim se podstiče korišćenje dinarskih i dugoročnijih izvora finansiranja u finansijskom sistemu.
6. Narodna banka Srbije nastaviće da sprovodi režim rukovođeno plivajućeg deviznog kursa. Intervencije na međubankarskom deviznom tržištu sprovodiće se s ciljem ublažavanja oscilacija kursa dinara prema evru, radi očuvanja stabilnosti cena i finansijskog sistema, kao i održavanja adekvatnog nivoa deviznih rezervi.
7. Devizne rezerve zemlje koje su znatno iznad nivoa koji je utvrđen kao adekvatan predstavljaju važan element otpornosti domaće ekonomije na neizvesnosti iz međunarodnog okruženja, kao i stub odbrane od eksternih rizika. Narodna banka Srbije će i tokom 2026. godine ostati dosledna u održavanju deviznih rezervi sa odgovarajućom strukturom i na nivou kojim se obezbeđuju devizna likvidnost domaće ekonomije i sigurnost zemlje od rizika u međunarodnom okruženju, rukovodeći se prvenstveno načelima sigurnosti i likvidnosti u upravljanju deviznim rezervama.
8. Narodna banka Srbije sprovodiće mere u okviru mikroprudencijalne i makroprudencijalne politike s ciljem očuvanja stabilnosti finansijskog sistema, sprečavanja nastanka sistemskih rizika i ublažavanja njihovih posledica. Pri tome će se voditi računa o tome da se ove mere sprovode transparentno, ne umanjujući efikasnost osnovnog instrumenta monetarne politike. U skladu s tim, redovno će se sprovoditi regulatorne mere, identifikovati potencijalni spoljni i unutrašnji rizici i testirati otpornost finansijskog sistema na makroekonomske i sistemske šokove. Očuvana finansijska stabilnost omogućava da se i u narednom periodu nastave snažna povezanost i međusobno jačanje finansijskog i realnog sektora.
9. Narodna banka Srbije nastaviće da primenjuje sveobuhvatni pristup aktivnostima usmerenim na smanjenje postojećih i sprečavanje nastanka novih problematičnih potraživanja. Očuvanjem niskog i održivog nivoa problematičnih kredita povećava se efikasnost monetarne politike i podržava rast kreditne aktivnosti na zdravim i održivim osnovama.
10. Narodna banka Srbije nastaviće i da pomaže korisnicima finansijskih usluga u zaštiti njihovih prava sprovođenjem postupaka individualne i kolektivne zaštite, kao i da unapređuje segment zaštite korisnika finansijskih usluga izmenama odgovarajućih zakonskih rešenja – što doprinosi i finansijskoj stabilnosti.
11. U skladu s Memorandumom o strategiji dinarizacije2, Narodna banka Srbije nastaviće da sprovodi strategiju dinarizacije i da uz očuvanu makroekonomsku stabilnost, kao njen prvi stub, doprinosi većem korišćenju domaće valute u finansijskom sistemu. Aktivnosti Narodne banke Srbije u narednom periodu biće usmerene ka daljem razvoju domaćeg finansijskog tržišta, većoj upotrebi dinara u domaćim ekonomskim tokovima i većoj upotrebi instrumenata zaštite od deviznog rizika. Kao i do sada, Narodna banka Srbije nastaviće da podstiče dinarizaciju utvrđivanjem odgovarajućih sredstava finansijskog obezbeđenja za monetarne operacije (prihvatanje samo dinarskih hartija od vrednosti odgovarajućih izdavalaca), politikom obavezne rezerve i drugim prudencijalnim merama, kao i promovisanjem štednje u domaćoj valuti.
12. Radi nesmetanog funkcionisanja platnog prometa u zemlji, Narodna banka Srbije nastaviće da obezbeđuje kontinuirano stabilan i efikasan rad platnih sistema i sistema nacionalne
––––––––––––––
2 Strategija dinarizacije finansijskog sistema Srbije doneta je u martu 2012. godine, a unapređena je Memorandumom o strategiji dinarizacije, koji su potpisale Narodna banka Srbije i Vlada Republike Srbije u decembru 2018. godine.
platne kartice, čiji je operator. Navedeno doprinosi ubrzanju tokova novčanih sredstava na tržištu, a time i efikasnosti monetarne politike. Takođe, Narodna banka Srbije nastaviće da razvija usluge bezgotovinskog plaćanja na tržištu platnih usluga, čime doprinosi digitalizaciji. Nakon što je Republika Srbija u 2025. godini postala članica Jedinstvenog područja za plaćanje u evrima (SEPA), Narodna banka Srbije će i tokom 2026. godine nastaviti da doprinosi procesu priključenja pružalaca platnih usluga u Srbiji SEPA platnim šemama i da taj proces olakšava.
13. Ne dovodeći u pitanje nezavisnost Narodne banke Srbije, monetarna politika Narodne banke Srbije biće usklađena s fiskalnom politikom i strukturnim politikama Vlade Republike Srbije, jer su njihovi zajednički ciljevi srednjoročna cenovna stabilnost, očuvanje finansijske stabilnosti i održivost javnih finansija, a time i dugoročno održiv privredni rast. To će doprineti jačanju otpornosti na eventualne negativne efekte faktora iz međunarodnog okruženja, što je posebno značajno u periodima povećane globalne neizvesnosti i izraženih rizika.
14. Narodna banka Srbije, u saradnji s Vladom Republike Srbije, ostaće posvećena procesu evropskih integracija, doprinoseći realizaciji svih obaveza Republike Srbije koje proističu iz procesa pristupanja Evropskoj uniji.
15. Važan deo monetarne strategije Narodne banke Srbije jeste i komunikacija s javnošću, koja doprinosi većoj efikasnosti monetarne politike i usidrenosti inflacionih očekivanja u granicama cilja, a time i većoj otpornosti na neizvesnosti iz spoljnog okruženja. Delujući transparentno i odgovorno prema javnosti, Narodna banka Srbije nastaviće da komunicira s javnošću putem: a) saopštenja za javnost, b) konferencija za štampu, v) zvaničnih naloga na društvenim mrežama, g) izveštaja o inflaciji, d) izveštaja o stabilnosti finansijskog sistema i đ) drugih publikacija.